Veel gestelde vragen
Lees hier de frequently asked questions
FAQ - "NIET MET MIJ!"
Wie zijn wij?
4Schaar / "NIET MET MIJ!" bestaat uit wakkere burgers die keer op keer vaststellen dat grote bedrijven of overheden profiteren van gebrek aan informatie en middelen.
Wij willen iedereen informeren over hun rechten in uitgekozen dossiers en hen helpen hun recht te krijgen. Wij zijn onafhankelijk en willen enkel een rol spelen in de dossiers waar wij ons in vastbijten.
FAQ
1. Voorbeelden van bedrijven die geviseerd worden
2. Welke feiten van bedrijven wil "NIET MET MIJ!" bestrijden?
3. Wat wil "NIET MET MIJ!" bereiken?
4. Hoe doen we dat?
5. Wat kost dat?
1. Voorbeelden van bedrijven die geviseerd worden
Bedrijven die groter worden krijgen uiteraard extra taken, hoe meer klanten zo'n bedrijf heeft, hoe meer hulp dit bedrijf zou moeten voorzien.Althans, dat is wat de logica zegt, in werkelijkheid willen bedrijven alleen maar meer winst en heel dikwijls is dat ten koste van de service.
Alphabet, het moederbedrijf van Google, had ooit een slogan "Don't be evil", die hebben ze ondertussen zelf verwijderd. Zegt dat niet genoeg?!
Elk bedrijf dat groter wordt lijkt de neiging te hebben Evil te zijn of minstens te worden.
Als we dan toch voorbeelden moeten geven, dan merken we volgende categorieën van bedrijven vooral op:
- Communicatiebedrijven
- Energiebedrijven
- Banken
- Technologiebedrijven die software voor de massa maken
- .. Dus vooral bedrijven die broodnodige diensten leveren en waarbij elke consument verplicht klant moet worden, nemen het niet zo nauw met de wetgeving en trekken zich na het opmaken van het contract weinig of niets meer van de klant aan.
Een kleine zelfstandige is verplicht om het gezegde "klant is koning" te volgen, een bedrijf zoals bovenstaand heeft klanten die verplicht zijn om bij hen te komen, de klant is nooit meer dan een nummer.
Voorbeeld: In deze tijden is communicatie en het internet bijna even belangrijk dan water en zuurstof. Communicatiebedrijven maken dan ook meer winst dan ooit en men zou verwachten dat ze er alles aan doen om de klant zo goed mogelijk te bedienen en indien er problemen met hun service zijn, ook te helpen.
De realiteit vandaag is echter helemaal anders. Terwijl communicatiebedrijven mega-winsten binnenhalen, verkleinen ze het aantal helpdesk-medewerkers, het aantal klanten stijgt, dus de wachtrijen bij de helpdesk wordt langer en langer.
Winstmaximalisatie werd zo service minimalisatie.
2. Welke feiten van bedrijven wil "NIET MET MIJ!" bestrijden?
"NIET MET MIJ!" verenigt mensen die het slachtoffer zijn van handelingen en feiten gepleegd door bedrijvenVoorbeelden van foute handelingen
Door in latere communicatie stevast te verwijzen naar "de regels van het contract" en door dit contract geregeld en meer en meer naar hun hand te zetten, wordt het onmogelijk voor de consument om nog ergens een recht te vinden.
De regels van de wet worden hierbij dikwijls met voeten getreden.
Met 1 klik heb je dikwijls toegestemd met een bibliotheek aan nieuwe regels, en bij elke nieuwe versie van het contract wordt de klant verder benadeeld en krijgt het bedrijf meer en meer vrijheden. Het bedrijf geeft u altijd de indruk dat haar regels "de wet" zijn.
"NIET MET MIJ!" wil u er van bewust maken dat regels in een contract meermaals ingaan tegen bepaalde wetten, we attenderen er u graag op dat een contract nooit meer dan de wet kan zijn.
Als u een bedrijf wil contacteren, begint Uw tijd stelen, onmiddellijk!
Onmiddellijk, net na het vormen van het telefoonnummer, komt u in een wachtrij, waarbij u onnodig lang naar een deuntje moet luisteren.
Op welk tijdsstip u ook belt, ook al belt u op de seconde dat de helpdesk open gaat, u zal altijd langer dan normaal moeten wachten vooraleer u iemand aan de lijn krijgt.
Tijdens het wachten wordt u verplicht naar alle andere opties te luisteren en dikwijls krijgt u zelfs reklame van het bedrijf te horen.
Het gebeurt meer dan ééns dat u, na lang wachten, plots de boodschap krijgt, "de verbinding wordt nu verbroken", soms hoort u die boodschap niet, maar is dit laatste gewoon een feit.
Dit kan een bedrijf later "een fout van de techniek" noemen, maar in werkelijkheid is dat een deel van hun procedure.
Als u na lang wachten iemand aan de lijn krijgt, volgt deze persoon een zogenoemd script (zelfs als je voor de tiende keer voor eenzelfde probleem belt), dezelfde procedure wordt gevolgd en dezelfde vragen worden herhaald en dit telkens door een andere persoon. Dit allemaal in de hoop dat u het opgeeft en het enige doel van 90% van de helpdesks is dat de klant zo snel mogelijk de hoorn van de telefoon neerlegt en het opgeeft.
Wist u dat meerdere bedrijven bonussen uitdelen aan de helpdeskmedewerkers die het meest aantal dossiers "kan afronden"? Het enige dat bij deze bedrijven blijkt te werken is de facturatiedienst.
Nadat een bedrijf er bij u in geslaagd is om uw handtekening onder hun contract te plaatsen, dit liefst onder een regel waarbij ze eisen om een automatische overschrijving te gebruiken, .. denken ze alleen nog maar aan het overhalen van een volgende klant.
Geen case nummer
Bedrijven zouden verplicht een casenummer moeten opmaken, Bovengenoemde bedrijven houden er van om u uw verhaal te laten herhalen tot je het zelf beu wordt, ipv elke telefoon als een aparte zaak te behandelen en dus telkens opnieuw te moeten beginnen was het handig geweest dat een bedrijf u verplicht een case-nummer zou geven, ipv u te laten wachten zou u alleen een case-nummer moeten geven waarna het bedrijf later met u contact op neemt. Een gesprek zou altijd moeten afgerond worden door een casenummer te melden en de naam van de helpdesk-medewerker zou ook verplicht moeten gemeld worden.
Grote bedrijven staan er om bekend de GDPR- en privacy wetten met de voeten te treden, maar als het hen uitkomt zal je meermaals moeten horen dat iets niet kan wegens de GDPR. GDPR is dus een mooi cadeau van Europa voor deze mega bedrijven, een schild waar u ongetwijfeld al veel hebt voor gestaan. Een schild dat u zelf zou moeten leren gebruiken voor uw volgend telefoongesprek.
Alleen kleine bedrijven moeten de privacy regels volgen en hebben hierdoor extra taken te verichten.
Mega-bedrijven daarentegen, worden rijk van GDPR, net zoals een CEO van een sociaal netwerk de euro-parlementariars eens is komen uitlachen, lachen ze nog harder met GDPR en als ze al eens boete krijgen, verdienen ze eerst nog enkele jaren verder met uw data te verkopen om dan met de glimlach een boete te betalen (een boete die 10% bedraagt van wat men maandelijks aan uw data verdiend heeft),
een mega-bedrijf verandert iets klein in hun procedure en gaat verder met het misbruiken van uw data.
Een klein bedrijf en dikwijls ook de consument is het slachtoffer van GDPR omdat deze groep door GDPR minder en minder geholpen "KAN" worden.
Voorbeelden: er zou een minimum aantal mensen bij het helpdesk personeel aanwezig moeten zijn, zodat de wachtrijen bij telefonische interventies niet langer stijgt, maar onder de 10 minuten blijft.
3. Wat wil "NIET MET MIJ!" bereiken?
"NIET MET MIJ!" wil in de eerste plaats opstaan en vechten voor de rechten van een hele groep benadeelden.In amerika noemen ze dat class action suits, daar is geen korte Nederlandstalige vertaling voor, daarom is onze vertaling: "NIET MET MIJ!"
Bedrijven doen het tegenovergestelde van "NIET MET MIJ!", ze behandelen graag alles zaak-per-zaak
Bedrijven die in fout gaan, zijn geneigd om de benadeelden geval per geval te behandelen, zo hopen ze op verjaring of om een leger advocaten in te zetten tegenover een particulier en dit liefst met iemand die geen advocaat wil inzetten omdat het te bereiken doel voor een consument, dikwijls te klein is. Met deze vele kleine zaakjes pogen organisaties uit het oog van de politiek, de massa en/of de media te blijven.
"NIET MET MIJ!" vraagt om deel te nemen aan elk onrecht dat u werd aangedaan en dat u op die manier massaal tegen bedenkelijke praktijken van bedrijven ingaat. Door dit in groep aan te pakken, zal de zaak wel media-aandacht krijgen en zal de politiek vanzelf volgen!
"NIET MET MIJ!" zorgt er niet alleen voor dat er met gelijke wapens gestreden kan worden, maar d.m.v. uw zaak toe te voegen, kunnen we samen meer wegen op het belang van de klant en meer aandacht op het probleem richten. "NIET MET MIJ!" gaat er voor pleiten dat de consument beschermd wordt en dat een organisatie het recht niet meer heeft om rechtszaken zaak-per-zaak te laten aanpakken, zeker niet als blijkt dat er meerdere gedupeerden zijn in eenzelfde zaak.
4. Hoe doen we dat?
We krijgen van verschillende kanalen informatie over wantoestanden. Als we na analyse van de informatie ervan overtuigd zijn dat er iets gedaan kan worden, zoeken we hulp van de juiste professionals. Samen met hen stellen we een strategie op. We bieden iedereen die wil de kans om zich bij onze actie aan te sluiten.
5. Wat kost dat?
We hebben een aantal werkingskosten en de deskundigen die ons bijstaan zijn beroepsmensen die dus ook betaald worden voor hun diensten. Aan elke actie zijn dus kosten verbonden. Wij maken zeer duidelijk wat die kosten zijn vooraleer je kan meedoen aan een actie.Wij vragen geen lidgeld of andere bijdragen. Enkel de kosten van de actie worden betaald door wie aan de actie deelneemt.